I denna artikel ska vi bygga en säljtunnel eller säljfunnel med Divi och tillägget CartFlows. Jag har länge haft tanken på att skriva denna artikel, men aldrig riktigt fått tummen ur och kommit till skott. Elegant Themes har tydligen haft samma tanke och hann före mig och skapade helt nyligen en instruktion för hur man skapar en säljfunnel med hjälp av Divi. Det känns onödigt att uppfinna hjulet på nytt, och eftersom vi har ett samarbete med Elegant Themes har jag fått okej på att använda deras innehåll i denna artikel. Deras eget inlägg finns på denna sida.
Vad är en säljfunnel?
Vad är en säljfunnel eller säljtratt för något? Det är ett otroligt viktigt verktyg för att både samla leads från din webbplats, men också att öka din försäljning. Säg att du skapar en annons på Facebook eller Google och annonslänken leder till landningssidan i din säljfunnel. Här har du en väldigt tydlig och säljande rubrik, en kort och tydlig beskrivning av vad du erbjuder – för du erbjuder något i din säljfunnel – och det är ruskigt billigt (typ gratis). Dock får besökaren ”betala” med en opt-in, det vill säga sitt (för)namn och e-postadress.
Detta är ToFu – Top Of Funnel – där du jobbar med att samla in leads till ditt CRM eller mailinglista. Allt eftersom du bygger upp din lista så mailar du ut information, freebies och erbjudanden.
Tillbaka till din säljfunnel: Säg att du t.ex. erbjuder en ebok för nedladdning i din funnel. För upsell (merförsäljning) erbjuder du också ett utbildningsprogram i 10 steg till ett visst pris. Möjliga utfall här är att kunden inte vill ha det, utan nöjer sig med din gratis ebok och får dina nyhetsbrev eller så köper kunden ditt utbildningsprogram – och får dina nyhetsbrev. Det är denna version vi skall kolla på idag.
Downsell
Ett till möjligt steg är downsell (det finns förslag om att kalla detta nedförsäljning på svenska, men jag personligen är starkt emot uttrycket). Downsell innebär i princip ”Okej, kära kund! Du var inte intresserad av mitt 10-stegs utbildningsprogram. Får jag istället erbjuda dig detta 3-stegs utbildningsprogram istället, som bara innehåller den mest elementära grunden? Eftersom du har hittat min annons på Facebook/Google/Whatever så erbjuder jag nu dig 50% rabatt på ordinarie pris”. Principen med downsell är att du erbjuder en annan produkt till ett kraftigt rabatterat pris, och då snackar vi 40-50-60% rabatt mot ordinarie.
Ett annat exempel på downsell. Du knallar in på din vanliga matvaruaffär. Precis innan du kommer till kassorna, där finns allt godis och snask. När du kommit förbi detta (good luck with that!) så kommer du till kassorna. Där har de MER godis, i mycket mindre storlekar. Folk är ofta sugna/hungriga när de handlar mat. ”En liten bit kan väl inte skada”. Detsamma gäller här – folk har hittat din funnel och klickat på länken. Alltså är de sugna på vad du har! Men, de är inte sugna på 2 kilos påsen med Gott & Blandat för 69 spänn. Istället vill de ha en liten Twix för 9 spänn.
I slutet på denna artikel kommer vi också bli lite mer avancerade och lägga in ett A/B-test i vår säljfunnel. Kort förklarat kan man säga att man får reda på vilket godis det är man skall ställa fram i kassan…
Installera tillägg
Åter till din säljfunnel. 🙂 För detta projekt behöver du tre stycken tillägg som vi skall installera och aktivera på webbplatsen.
Börja med att söka efter Funnel Builder by CartFlows, installera och aktivera denna. Gratisversionen av CartFlows finns tillgänglig på svenska, men på alla bilder i denna artikel är webbplatsen helt på engelska.
Klicka sedan på knappen Start Wizard. Under denna installationsguide kommer också de övriga tilläggen som behövs att installeras (om de inte redan är det).
Klicka på Let’s Go för att gå vidare i installationen.
CartFlows har stöd och mallar för lite olika sidbyggare. Välj Divi i listan och klicka på Next.
I det här steget föreslås att du installerar ytterligare två tillägg: WooCommerce och WooCommerce Cart Abandonment. För att skapa en säljfunnel behövs inte detta – men för denna guides skull behövs dessa, så klicka på Ja.
När du installerar CartFlows kan du också välja att få gratis träning i tillägget. Vill du ha detta anger du din e-postadress och klickar på Allow, annars kan du fortsätta genom att klicka på No thanks.
Nu är CartFlows installerat och färdigt att användas. Nu ska vi titta på hur man skapar ett flöde till en säljfunnel.
Skapa flöde till säljfunnel
Gå till CartFlows > Flows och välj sedan Add new. Här kan du också Importera, exportera, klona och annat. Just nu ska vi skapa en ny.
När du skapar ett nytt flöde öppnas en ruta där du kan välja ett av de färdiga teman som finns tillgängliga. Här ligger både kostnadsfria och pro-mallar. För att använda pro-mallar behöver du också pro-versionen av tillägget. Hovrar du med muspekaren kan du välja att importera eller förhandsgranska. Varje mall innehåller flera sidor för att skapa dig en komplett säljfunnel. Det RIKTIGT snajdiga är att tack vare valet du gjorde vid installationen, får du dessa färdiga för Divi Builder.
Du kan också, naturligtvis, välja att börja från en tom sida och bygga en helt egen mall. Välj vilket steg i din säljfunnel du vill bygga och kör på. Up- och downsell kräver att du har pro-versionen av CartFlows (se nedan).
Steget har nu infogats i din säljfunnel. Nu kan du redigera det eller lägga till fler steg.
Skapa en säljfunnel med Divi
Här är det första temat, Download eBook, importerat. När importen är färdig vidarebefordras du automatiskt till editorn och du ser stegen i din funnel. Här kan du ändra dem, lägga till nya steg, visa, radera eller ändra ordning på dem. Har du pro-versionen läggs också analys till.
Denna funnel har bara två steg: Download The eBook (Woo opt-in) och Thank you. Dessa visas för kunden i just denna ordning – först laddar kunden ner eboken och sedan kommer man till en tack-sida. Dessa steg kommer få vara steg 1 och 3 i vår 3-stegs säljfunnel.
Så här ser temat ut innan vi börjar bygga om det. Som det är just nu finns inget formulär för att nå nedladdningen, men det löser sig när vi lägger till en fil. Filen kommer att vara en WooCommerce-produkt.
Här är tack-sidan, som också innehåller upsell och länkar till sociala medier.
Temat är byggt i Divi och innehåller anpassad CSS och kortkoder.
För att lägga till en nedladdning till CartFlows går du till WooCommerce produkter och skapar en ny produkt. Ange att den skall vara Virtuell och Nedladdningsbar. Ange priset till 0 och ladda upp en fil. Du kan ange vilka beskrivningar du vill och lägga till vilka bilder du vill.
Gå sedan tillbaka till CartFlows och redigera steget i din funnel.
Här är nu sidan med det färdiga formuläret. Naturligtvis behöver sidan redigeras och innehållet bytas ut mot ditt eget. Sidan har också en egen permalänk (URL/sökväg), vilket gör att du kan ange adressen direkt om du skapar en annons, använda den i en CTA eller i ett blogginlägg.
När någon fyller i formuläret och klickar på knappen tas de till tack-sidan och orderuppgifter.
Lägg till nytt steg i din säljfunnel
Skapa 3-stegs säljfunnel
När man lägger till ett nytt steg hamnar det automatiskt i botten av funneln, vilket gör att det blir sista steget. I det här fallet skall checkout vara steg 2, så vi får dra upp den och lägga den mellan Download … och Thank you.
Går vi in och redigerar steget finns här, under Select Product, alternativ för att skapa produkt eller lägga till en produkt. Här väljer vi att skapa en ny produkt och klickar på Create Product.
När du går tillbaka til CartFlows finns produkten sökbar direkt, utan att ladda om fönstret. Välj produkten och klicka på uppdatera.
Nu är vår 3-stegs säljfunnel färdig och klar att användas!
Tack-sidan sammanfattar orderuppgifterna.
Avancerat: A/B-test av din säljfunnel
Först och främst – vad är ett A/B-test? Här har kärt barn många namn: ”A/B-test”, ”split testing” och liknande. Det innebär att man testar t.ex. olika innehåll på olika människor och ser vad som ger bäst resultat.
I din säljfunnel kan du välja att skapa ett A/B-test och byta ut rubrik och text. Du skulle kunna ha rubrik/text som är väldigt allmän, något som alla förstår, och en rubrik/text som är mer teknisk. När din säljfunnel varit uppe ett tag, och fått tillräckligt mycket trafik till sig, ser du vilken av texterna som fått bäst resultat.
A/B-test finns inbyggt i Divi!
Högerklicka på sektionen. Beroende på dina språkinställningar i Divi kan det se lite olika ut. Här förutsätts att du har engelska som språk. Välj då Split Test. Vi väljer att testa en annan rubriktext och väljer därför den modulen.
Härnäst måste du välja vilket ditt mål är. Eftersom det är en säljfunnel vi bygger är ju naturligtvis målet att få så många opt-in som bara möjligt! Vi väljer kodmodulen i opt-in-formuläret. När du väl väljer mål kommer textobjektet (i det här fallet rubriken) att dupliceras. Nu kan du anpassa B-alternativet som du vill.
När din säljfunnel har fått tillräckligt med trafik, alltså bra mycket mer än det som används i det här testet, så kommer statistik att visas för ditt A/B-test. Resultatet visas såväl i diagram som i tabell. Du kan filtrera på tid (24 timmar, 7 dagar, senaste månaden och All-time) samt också få statistik för antal klick, läsningar, hur mycket som studsar och hur många engagemang du fått. Denna graf är för antalet klickningar.
Detta pajdiagram är över engagemang.
Sammanfattning
Första steget i en säljfunnel är att väcka intresse och nyfikenhet. Få folk att vilja höra mer av dig. Du kan bygga på din säljfunnel med försäljningssteg. Uppgraderar du till CartFlows Pro kan du också lägga till Upsell och Downsell, vilket gör att du kan öka din försäljning ytterligare.
A/B-test är ett jättebra sätt att få svart på vitt vad som faktiskt fungerar för din publik. Även om du tycker att det du skriver är solklart och i en vänlig ton, så kanske inte andra uppfattar det så. A/B-test visar dig vad som faktiskt fungerar.
CartFlows Pro
Vi har använt oss av gratisversionen av CartFlows för att bygga denna funnel. Jag skulle vilja rekommendera CartFlows Pro. Det du då får är:
- Checkout som är utvecklad för att öka konvertering
- Order bump där du kan puffa relaterade produkter i kassan
- Obegränsat antal up- och downsell
- Spårning och hantering av övergivna varukorgar
- Analys och spårning
- Färdigskapade mallar för populära byggare som Divi, Elementor, Beaver Builder och Thrive Architect.