Att installera WooCommerce 4.0
I denna artikel ska vi titta på hur man kan installera WooCommerce 4.0. För inte så jättelänge sedan kom en uppdatering av WooCommerce till just version 4.0. Detta var en rätt så stor uppdatering och det var en hel del som hade förändrats i tillägget.
Nu har man, tydligen, gjort om WooCommerce lite ytterligare – denna gång när man skall installera WooCommerce. Nu finns möjligheten att installera WooCommerce med den förbättrade installationsupplevelsen. Jag tycker nya upplevelser är häftigt, så denna tutorial blir lika mycket en recension som den blir en guide.
Redo? Spänt fast bältet? Då kör vi!
WooCommerce Förbättrade Installationsupplevelse
Jag har kvar min demo-installation som jag hade när jag skrev guiden om hur man översätter teman och tillägg till WordPress. Jag rensar den på lite tillägg och ser till att TwentyTwenty är installerat och aktiverat.
Du kan installera WooCommerce från repon (förkortning för repository). Tillägg > Lägg till nytt > Sök efter ”woocommerce” så är det första träffen du får upp. Välj installera och aktivera.
Denna ruta dyker upp, där man tillfrågas om man vill installera WooCommerce med den nya installationsupplevelsen eller fortsätta med den gamla. Vi testar den nya och klickar på Ja, tack.
Redan i den ”gamla installationsupplevelsen” har jag irriterat mig lite på att Kom igång-knappen inte riktigt står i proportion till det andra alternativet. Personligen är jag själv inte förtjust i varken WooCommerce Services eller Jetpack. I det här fallet väljer jag att fortsätta utan att installera dessa. Skulle jag klicka Get started kommer alltså Jetpack och WooCommerce Services att installeras som tillägg (och vilja köra sina respektive konfigurationer).
Jag blir tillfrågad om jag vill skicka non-sensitive data om användningen av WooCommerce. I det här fallet fortsätter jag utan att dela detta.
Nu kommer vi så äntligen till första steget i att konfigurera min nya butik! Här anger jag butikens adress. I botten finns också rutan I’m setting up a store for a client. Kan inte dra mig till minnes att jag sett den förut. Dock ska vi inte laborera med den just nu, så den får fortsätta vara avmarkerad. Vidare!
Vilken verksamhet/bransch är jag verksam inom? Nu råkar jag veta att dessa frågor inte har någonting med WooCommerce som tillägg att göra, utan går tillbaka till utvecklarna som statistik. Innan jag tog skärmdumpen hade jag lite andra alternativ ifyllda under Övrigt. ”Hobbygynekologi” hade sannolikt lyft på ett och annat ögonbryn, och var dessutom ett av de mer rumsrena alternativen…
För skärmdumpens skull anger jag helt enkelt Digitala tjänster and be done with it! Nästa!
Vilka produkter kommer jag att sälja? Här är en förtäckt slamkrypare. Enligt mig finns det tre typer av produkter – inte två:
Fysiska produkter: Cyklar, kläder, köksredskap, kottar … Man säljer alltså något som kan beröras och stoppas i fickan (beroende på fickans storlek).
Digitala produkter: Något som kan laddas ner. Musikfil, bild, text …
Virtuell produkt: En virtuell produkt är inte fysisk men behöver inte nödvändigtvis kunna laddas ner. En tjänst, till exempel. Frisörer eller nagelteknologer kan ta emot bokningar och ta betalt via WooCommerce.
Nu verkar det som digital- och virtuell produkt är samma sak i tillägget. Jag är sjukt dåligt insatt på immaterialrätt, så det kan mycket väl också vara så att digital- och virtuell produkt i juridisk mening är samma sak.
Här finns också fyra andra alternativ; prenumerationer, medlemskap, sammansatta produkter och bokningar. Priserna stämmer väl överens med WooCommerce Subscriptions, WooCommerce Memberships, WooCommerce Product Bundles och WooCommerce Bookings.
Återigen fler frågor som inte har något med tillägget att göra. Även här kan jag välja att installera lite ytterligare tillägg och göra ytterligare konfigurationer av dessa. Google Shopping blev jag nyfiken på, så den fick hänga med. Behöver ju inte skrota alla förslag jag får… 😉
Det här var … nytt! Jag ombeds att välja tema. Det här har jag nog aldrig varit med om förut när jag har installerat ett tillägg! Jag hade, redan innan jag skulle installera WooCommerce, bestämt mig för att köra KISS-principen (Keep It Stupid Simple) och därför valt att aktivera TwentyTwenty. I det här fallet fortsätter jag med mitt aktiva tema, men det är ju inget som hindrar att man fönstershoppar teman vid installationen?
Det här är också nytt. En steg för steg hur man kommer igång. Add your first product känner jag spontant att den ligger lite fel. Man börjar väl inte med att kasta in produkter innan man ens konfigurerat butiken?
Klickar jag mig in på alternativet med produkter får jag välja att lägga till produkter manuellt, vilket rekommenderas för mindre butiker, att importera från en CSV-fil eller att migrera min butik från annan plattform.
Add manually leder till Produkter > Lägg till ny.
Import leder till Produkter > Importera.
Migrera är nytt, så den vill jag testa!
En ny flik öppnas och jag kommer till Cart2Cart. För nyfikenhets skull kollar jag vad det kostar att flytta en butik från Shopify till WooCommerce. Prislappen börjar på $29 men beror på mängden data.
Jag backar till min steg-för-steg-lista och klickar på Personalize. Jag kan välja att installera demodata (avböjer), skapar en custom homepage, hoppar över logotypen och anger ett butiksmeddelande.
WooCommerce verkar tydligen känna av var butikens plats är, för jag kommer direkt vidare till Shipping costs. Notera att det står €. Jag anger 5 och sparar. Känns som denna ruta istället skapade dubbelarbete?
Här konfigureras momssatserna för butiken. Knappen Configure leder till WooCommerce > Inställningar > Moms (se nedan).
Inga av mina produkter eller tjänster omfattas av andra momssatser än 25%. Asterisk ( * ) anger alla; oavsett landskod, oavsett stat/län, oavsett postnummer eller stad så får man 25% moms. För de allra flesta handlare behövs inte 12- eller 6% moms, men man bör veta att de finns!
Happ! Jag får välja på Stripe, PayPal eller Klarna. Och man måste göra ett val! Jag kan inte avmarkera alternativen och gå vidare. Klarna går, i min värld, fetbort. Tänker inte ens använda det i ett demo!
Vi kör på Stripe och går vidare.
Ytterligare tillägg installeras och jag ombeds ange mina API-nycklar till Stripe. Hoppar över detta och avslutar därmed steg-för-steg-listan.
Därmed skall vi vara färdiga med att installera WooCommerce? Eftersom denna upplevelse bara skrapade lite på ytan av de inställningar som finns så går jag istället till WooCommerce > Inställningar:
Konfigurera WooCommerce
Adressen är ju rätt, så där behöver jag inte justera något. I övrigt gör jag följande ändringar:
Försäljningsplats(er): Sverige (vissa betalsätt kan också rent av lägga som krav att man bara är verksam i Sverige)
Leveransplats(er): Sverige (säljer jag bara i Sverige är det ju inte lönt för mig att skicka någon annanstans?)
Valuta: Svenska kronor
Valutaposition: Höger med mellanrum (123 kr istället för kr123 som vänster hade gett mig)
Tusentalsavgränsare: [mellanslag] (1 000, 10 000, 100 000 … Kommatecken (,) skulle t.ex. ge 1,000)
Decimalavgränsare: [kommatecken] (1 000,00 kr)
Antal decimaler: Får vara kvar på 2.
På denna sida gör jag inga ändringar. För de som jobbar i andra mått än kilo och cm kan enheterna ändras här.
Lagerhantering är smutt! Hanterar WooCommerce lagret kan man i produkterna ställa in att t.ex. dölja vid slut i lager, eller informera kunden redan vid beställning att den är restnoterad.
Detta är inställningar för de digitala (=nedladdningsbara) produkterna. Gör inga ändringar på denna sida.
Inställningar för moms. Säljer du B2C (Business To Customer = till konsument) måste du visa priser inklusive moms. Säljer du B2B (Business To Business = till företag) kan du välja att visa priserna inklusive eller exklusive moms. Här väljer du också om priserna du anger är inklusive eller exklusive moms.
Tips från coachen: Välj EN typ av visning och håll dig till den, för din egen skull! Det är skillnad på hur priser VISAS FÖR KUNDEN och HUR DU ANGER DEM I SYSTEMET!
Exempel 1 – priser anges exklusive moms + visa priser i butiken inklusive moms:
Du anger 100 kr i pris. Har en momssats på 25% angiven. Pris visas för kund som 125 kr.
Exempel 2 – priser anger inklusive moms + visa priser i butiken exklusive moms:
Du anger 100 kr i pris. Har en momssats på 25% angiven. Pris visas för kund som 80 kr.
Det kan vara tillräckligt mycket att tänka på en momssats. Finns då anledning att blanda in t.ex. 6% moms måste man också börja tänka på vilken produkt som ska ha vilket pris.
Jag vill påstå att du gör det lättare för dig om du ANGER och VISAR antingen med eller utan moms – blanda inte!
Denna har vi sett förut, vid steg-för-steg konfigurationen. Momsfritt och nedsatt moms är inte aktuellt, så jag rör inte dem. Skärmarna ser lika ut som denna.
Leveranszoner. Här har jag bara en zon – Sverige. För jag muspekaren över Sverige får jag upp alternativet redigera, så jag går in:
Jag har ett fraktsätt till fast pris (vi angav 5 vid steg-för-steg konfigurationen. Då var det € 5 – sedan bytte vi valuta, så nu är det 5 kr). Jag vill också erbjuda fri frakt, så jag lägger till leveranssätt och väljer Fri frakt:
Här kommer en finurlig grej: jag vill bara erbjuda fri frakt vid order över 1 000 kr. Fäller jag ner rullgardinsmenyn för Fri frakt kräver … kan jag välja Minsta orderbelopp, och ange 1000 i fältet under. Spara inställningar.
Jag tar sedan tag i hamburgaren (de vertikala strecken längst till vänster), drar och släpper Fri frakt ovan fast pris. Detta sätter prioriteringsordningen på leveranssätten.
Exempel 1 – kund köper för 999 kr: Fri frakt visas inte som fraktsätt och fast pris (och endast fast pris) visas.
Exempel 2 – kund köper för 1001 kr: Fri frakt visas och är automatiskt förvald.
Skulle Fast pris ligga ovanför Fri frakt i prioritet skulle kunden själv behöva välja Fri frakt när det alternativet blir tillgängligt.
Jag går sedan vidare till betalningar – och får en smärre hjärnblödning av alternativen som finns. Här finns nämligen tre alternativ som inte fanns med vid steg-för-steg konfigureringen, och det var ett av dessa som jag ville ha för mitt demo: Betala vid leverans. När jag är färdig med att konfigurera WooCommerce kommer jag gå till Tillägg och behöva radera lite betalsätt …
Har man andra betalsätt, t.ex. Payson eller Svea behöver man alltså göra exakt samma sak om man använder den förbättrade installationsupplevelsen. Verkligen inte genomtänkt!
Under Konton och integritet gör jag, i det här fallet, inga förändringar. Här gör du inställningar som t.ex. att låta kunden beställa i din butik utan att behöva skapa konto, var kunder kan skapa konto (om du vill ha funktionen), GDPR-kompabilitet och policytexter.
Under E-post kan du välja vilka typer av mail som skall skickas när och var. Du kan också göra lite grundläggande inställningar och ändra lite texter.
Lite längre ner på sidan kan du ändra sådant som färger, avsändare och sidfot:
Under Integrering anger du din licensnyckel till MaxMind, om du har en. Detta aktiverar då geolokalisering. Här finns också inställningarna för Google Ads som jag valde att installera tidigare.
Under avancerat kopplas WooCommerce-funktioner mot sidor. Vid installationen skapade WooCommerce sidorna Varukorg, Till kassan, Mitt konto och Webbutik. Butikssidan (Webbutik) anges under Produkter, de övriga anges här.
Här anges också ändpunkter i kassan. Har du en webbplats på svenska kan det vara en god idé att byta namn på detta för att ge ett snyggt och enhetligt intryck.
Sidan Avancerat fortsätter. Likadana ändpunkter finns även för Mitt konto. Jobbar du enbart med fysiska produkter och inga nedladdningar finns tillgängliga, då kan du lämna det fältet tomt så tas länken bort från Mitt konto. Det kan sticka lite i ögonen med Nedladdningar om man jobbar som frisör, till exempel.
Sammanfattning
Nä, den nya installationsupplevelsen var verkligen ingenting för mig! Jag tycker den var ihopslafsad och det var enormt frustrerade att inte veta när steget var ”färdigt” utan jag fick hela tiden använda knappen bakåt i webbläsaren för att komma tillbaka till steg-instruktionen. Tabben med betalsätt var ordentligt taffligt utförd! Det blev inte direkt lättare att installera WooCommerce…
I övrigt är WooCommerce vad det är. Det finns egenheter som man kommer underfund med allteftersom man jobbar med det. Det är alltså precis som alla andra system… Det bästa är dock att du kan komma igång med en webbshop riktigt snabbt och för minimal insats, men du kommer behöva göra en hel del arbete själv. Har du inte gjort det förut kan det också te sig övermäktigt.
Gillar du artikeln får du gärna dela eller lämna en kommentar!