Navigation

3 enkla steg till 10000 besök via Google

Hur kan du få 10000 besök via Google i 3 enkla steg?

Jag hittade en artikel från Neil Patel som beskriver 3 steg till 10000 besök via Google genom att använda Ubersuggest och söka efter nyckelord. Vem, som har en webbplats, är inte intresserad av det liksom? Grejen är att det kräver lite engagemang från din sida och det tar lite tid. Sikta på att pyssla med detta i runt tre månader. Efter tre månader kanske du inte har fått riktigt 10000 besökare, men kanske väsentligt mycket mer än vad du hade innan?

Vi sparkar igång direkt med Neils tips!

Steg 1: Hitta rätt nyckelord

Hur gör konkurrenter?

Använder du fel nyckelord på din webbplats får du kanske dåligt med trafik till den eller, ännu värre, fel trafik. Du vill ju ha trafik som är relevant för din verksamhet. Kommer ”fel” besökare är sannolikheten hög att de inte är intresserade, och den önskade omsättningen uteblir.

Därför behöver du börja med att se över dina nyckelord! Ett smidigt sätt att börja detta är att jämföra dig själv med en konkurrent samtidigt som du stjäl lite trafik från dem till din egen hemsida!

Med hjälp av verktyget Ubersuggest kan du skriva in din konkurrents hemsideadress. Vi tittar på Neil Patels egen hemsida:

Neil Patel Ubersuggest

Ubersuggest Keywords Nyckelord

I menyn till vänster kan du klicka på Keywords för att se din konkurrents nyckelord och hur bra de rankas.

I Neils fall har han några riktigt tunga nyckelord som genererar en hel del trafik till hans domän.

Neil Patel Domain Keywords Nyckelord för domän

Om du inte får upp en rätt diger lista med nyckelord så innebär det sannolikt att du inte valde en tillräckligt stor konkurrent. Du kan alltid ge dig ut på Google och ange en sökterm som är relaterad till din bransch eller verksamhet. Webbplatserna som då visas högst upp kan anses vara dina största konkurrenter.

Gå igenom listan med nyckelord och sök efter nyckelord som är relaterade till din verksamhet och som har en SEO Difficulty [SD] poäng som är 40 eller mindre. Ju högre SD-värdet är, desto svårare är det nyckelordet att ranka för. Följaktligen, ju lägre det är – desto lättare är det att ranka.

Utöver en SD-poäng under 40 ska du också söka efter ett nyckelord med en volym på 500 eller mer!

Volymen anger antalet personer som söker efter det nyckelordet på månadsbas. Ju högre värde, desto större potential för söktermen att driva trafik till din sida.

Med många nyckelord kan det vara jobbigt att söka efter allt med blotta ögat. Om du väljer exportera till CSV får du ut en fil som kan öppnas i Excel eller i Google Sheets. Därefter kan du sortera och filtrera listan precis som du själv vill.

Ubersuggest Top Pages Sidor med mest trafik

Därefter klickar du på Top Pages i menyn till vänster. Du kommer då få en rapport som ser ut ungefär såhär:

Vilka sidor drar mest besökare?

Ubersuggest Sidor med mest trafik Top Traffic Pages

Rapporten visar de mest populära sidorna på din konkurrents webbplats. Om du nu på några av resultaten i toppen klickar på knappen View All i kolumnen Est. Visits, så visas nyckelord som hjälper till att driva trafik till just den sidan.

Ubersuggest Sidor med mest trafik visa alla Top Traffic Pages View All

Återigen tittar du efter nyckelord som har en SD-poäng under 40 och en volym över 500.

Gå också in på konkurrentens webbplats, besök sidorna som har bäst resultat, så du kan bilda dig en uppfattning om hur de ser ut och vilket innehåll de har som gör att de rankar högt. Uppenbarligen gör de ju något för att lyckas bra, och det är en teknik du borde anamma. Gör du det borde du rimligtvis få liknande resultat på din sida, som konkurrenten har på sin.

När du har en handfull nyckelord ska vi utöka den listan med relaterade nyckelord och synonymer. I navigationen till vänster klickar du på Keyword Ideas.

Idéer för nyckelord

Ubersuggest Keyword Ideas Nyckelord uppslag

Skriv in ett av de nyckelord du tänkt använda dig av. Du kommer då att få en lista på relaterade nyckelord eller synonymer:

Ubersuggest Keywords Ideas Related Nyckelord uppslag relaterade

Det här är rätt viktigt, för det visar dig söktermer som är nära relaterade till nyckelordet du tänker dig använda.

Om vi för diskussionen säger att du är en djurmänniska och nyckelord du tänker dig använda är:

  1. Hundmat
  2. Kattmat
  3. Hundbädd
  4. Hur man badar en katt
  5. Äter fåglar sparris

Även om alla fem nyckelfraserna har djur som gemensam nämnare så är det en otroligt dålig idé att ta alla FEM fraserna och använda i en och samma artikel. Söker någon efter ”hundbäddar” och får en träff på din webbplats – så leds de till en artikel om fåglar som äter sparris?

Genom att skriva in t.ex. hundbäddarKeyword Ideas så får du förslag på liknande och relaterade nyckelord att använda dig av. Där har du EN artikel som du skriver, enbart om hundbäddar.

Inne i rapportverktyget Keyword Ideas kan den observante lägga märke till några flikar högst upp: Suggestions, Related, Questions, Prepositions och Comparisons. Gå igenom dessa flikar! De kommer visa dig olika typer av nyckelord som du kan använda i din artikel. Om vi t.ex. tittar in i fliken Questions:

Ubersuggest Keyword Ideas Questions Nyckelord uppslag frågor

Här kan du se att nyckelord är drastiskt annorlunda än vad de är under fliken Related:

Relaterade nyckelord

Ubersuggest Keywords Ideas Related Nyckelord uppslag relaterade

Du skall fortfarande titta efter nyckelord med SD-poäng under 40, men för Questions räcker det om nyckelord har en volym över 200. Tycker du 200 verkar lite? Säg att du hittar 100 bra nyckelord som alla har en volym på 200 eller mer. De innebär 20000 potentiella besökare – per månad. Eller, 240000 besökare per år. Detta i kombination med ditt huvudsakliga nyckelord som har en SD-poäng över 500. Då ligger du på 70000 potentiella besökare per månad!

Nu ska vi ju vara realistiska; att alla dessa 200/500 respektive 20000/70000 skulle snubbla in på just din hemsida – det är ju inte helt troligt! Men om bara 10 % skulle besöka dig innebär det bra mycket mer trafik. I synnerhet då vi just nu bara fokuserar på en artikel. Säg att du lägger upp en ny artikel varannan dag… Helt plötsligt är målet med 10000 besökare inte så långt bort, va?

Du borde sätta upp som mål att ha en lista med minst 100 nyckelord som är väldigt lika och du borde göra det minst fem gånger. Om vi går tillbaka till listan vi hade förut så var ju de nyckelord inte särskilt lika varandra:

  1. Hundmat
  2. Kattmat
  3. Hundbädd
  4. Hur man badar en katt
  5. Äter fåglar sparris

För varje nyckelord/punkt ovan borde du använda Keyword Ideas och hitta ytterligare 100 nya som kan åtfölja varje respektive nyckelord!

Steg 2: Skriv innehåll

Har du kommit såhär långt ska du ha en lista med totalt 500 nyckelord, som skall kunna generera fem stycken artiklar. Har du inte det har du gått för fort fram. Då får du backa och jobba vidare med att ta fram fler nyckelord.

Helt supersvårt att hitta 100 relaterade nyckelord att inkludera i en artikel är det faktiskt inte. Det som tar tid är att lära sig söka efter dem. Gör du detta för första gången är det inte alls märkligt om du tycker att detta är motigt, tråkigt och alldeles fullkomligt dötrist! När du har lärt dig verktyget lite bättre kan du hitta omkring 10 nyckelord per minut! Med dina nya nyckelord ska vi nu ta och skapa en artikel. En annan artikel Neil har är hur han skriver ett blogginlägg. Vi kommer väldigt sannolikt att komma tillbaka till detta fler gånger här på ITprojekt, men just nu hänvisar vi till Neils tips.

När det gäller nyckelord är det viktigt att använda dig av dem naturligt i artikeln, på ställen där det är vettigt. Du kommer rätt snabbt att inse att 100 nyckelord inte kommer gå att få in ”naturligt” i artikeln, och det är faktiskt okej. Det sista du vill göra är att klämma in nyckelord bara för sakens skull. Du skriver faktiskt detta för att attrahera besökare – inte sökmotorer. Att sökmotorer rankar dig högre är en sekundär vinst av en bra artikel!

Ett par viktiga saker att komma ihåg med artikeln:

  1. Håll sökvägen kort! Google tycker om när URL:en är kort.
  2. Inkludera ditt huvudnyckelord i rubriken! Genom att göra det är sannolikheten större att ranka högre.
  3. Inkludera dina tre huvudnyckelord i dina meta-taggar! Oavsett om det är din titel-tagg eller meta-beskrivning så bör du inkludera minst tre huvudnyckelord i dem.

Steg 3: Marknadsföra ditt innehåll

Nu är halva slaget färdigt! Men, även om du har rätt nyckelord och även om du har ett skitbra innehåll så är det värt absolut ingenting om du inte marknadsför det! Glöm inte målet: du vill ha 10000 besök via Google!

Hur ska man då göra för att dina artiklar läses och rankar bra? Det första du behöver är delningar på sociala nätverk. Sekundärt, eller ännu hellre parallellt med sociala delningar, så behöver du backlinks. En backlink är alltså någon som länkar till din artikel eller din webbplats.

Sökmotorer behöver inte nödvändigtvis ranka din sida högre bara för att du får fler delningar på Facebook eller Twitter. Men ju fler ögon som ser din sida, desto större är faktiskt sannolikheten att någon delar länken och vips har du fått en extra backlink. Ju fler backlinks du får – desto högre kommer sökmotorer ranka dig!

Börja med att gå till Twitter och sök efter nyckelord som är relaterad till din artikel:

Twitter Sökning Nyckelord

Såvida du inte har en sinnessjukt nischad verksamhet så borde du kunna hitta en hel del träffar på tweets som är relaterade till ditt nyckelord. Det du borde söka efter är medlemmar som delar artiklar, som denna:

Tweet relaterad nyckelord

Det du gör nu är att klicka på deras profil och se om de angivit sin e-postadress eller webbplats. Har de nämnt e-postadressen redan på Twitter är det riktigt bra. Kolla annars in deras webbplats och se om du kan hitta e-postadressen där. Skicka sedan ett mail till dem:

Maila till Twittrare

Ämnesrad: [nyckelordet du sökte efter på Twitter]

Meddelande:

Hej [förnamn]!

Jag såg att du tweetade om [titel på artikeln de delade på Twitter]. Jag har faktiskt precis skrivit en relaterad artikel om ämnet.

Min artikel täcker [berätta lite om din artikeln och vad som gör den unik].

Kolla gärna in artikeln som ligger på [länk till din artikel].

Hoppas den är av intresse för dig och om du gillar den skulle jag uppskatta om du vill dela den!

Allt gott!

Vänliga hälsningar,

[ditt förnamn]

Ps! Säg gärna till om du vill att jag delar någon av dina artiklar på Twitter eller annat nätverk.

Du kommer att upptäcka att ganska många faktiskt är intresserade av att dela ditt innehåll eftersom de redan delar relaterat innehåll. Att du också erbjuder dig att dela deras innehåll hjälper absolut till!

Skickar du ut 30-40 av dessa mail kommer du börja dra trafik till dina sociala medier!

När du har kommit igång med dina sociala delningar behöver du sätta igång och jobba med att bygga backlinks. Istället för en uppsjö av metoder man kan använda går vi direkt på den metod som fungerar väldigt, väldigt bra!

Gå tillbaka till Ubersuggest och Keyword Ideas:

Ubersuggest Keyword Ideas Nyckelord uppslag

Skriv sedan in något eller några av nyckelord du tänkt använda dig av. På höger sida i verktyget ser du en lista av webbplatser som rankar högt och antalet backlinks som var och en av de olika sökvägarna har:

Ubersuggest Keyword Overview Nyckelordsöversikt

Om du klickar på det numeriska värdet i kolumnen Links så får du en såkallad backlink report, som ser ut ungefär som denna:

Ubersuggest Backlink Report

Det här är alltså en förteckning över alla webbplatser som länkar till dina konkurrenters artiklar. Här är inte rätt läge att vara blyg! Klicka dig in på respektive sida, leta reda på kontaktinformation och skicka iväg ett mail i stil med:

Mail till konkurrent-länkare

Ämnesrad: [namnet/sökvägen till deras webbplats]

Meddelande:

Hej [förnamn],

Jag besökte precis din hemsida, [sökväg], och hittade en länk till [infoga länken till din konkurrents artikel] på sidan [infoga sökvägen till sidan med länken till konkurrenten].

Även om artikeln är bra anser jag att den missar ett par viktiga saker:

[infoga en punktlista med varför din artikel är bättre och annorlunda]

Kolla gärna på artikeln [länk till din artikel], då den kanske ger dina läsare en bättre bild.

Gillar du artikeln är det naturligtvis helt okej att dela den.

Ha det riktigt bra!

Vänliga hälsningar,

[ditt förnamn]

Ps: Säg gärna till om det är någonting jag kan hjälpa dig med!

För varje artikel du skriver ska du skicka ut 100(!) av dessa mail!

Sammanfattning

Det kräver en hel del arbete att få 10000 besökare! Svårast är det dock i början. När du har fått in en rutin på ditt skrivande och fått ett flöde på arbetsgången så kommer det gå smidigare och smidigare för varje artikel du skriver. Ju mer du skriver, desto mer trafik kommer du generera. Ju mer trafik du genererar, desto mer försäljning kommer du att få.

För att nå 10000 besökare skall du upprepa stegen ovan fem gånger. Du ska med andra ord skriva fem artiklar. Att göra en artikel per vecka är väl ett helt okej tempo, så om fem veckor borde du vara färdig.

Det hade varit riktigt kul att få återkoppling på hur dessa tips och rekommendationer fungerar för dig! Kommentera gärna nedan och berätta hur det går! Känner du att du vill ha lite hjälp att se över din egen hemsida, och få förslag på hur den kan bli lite bättre, så får du väldigt gärna höra av dig!

0 0 röster
Article Rating
Prenumerera
Meddela vid
guest
0 Kommentarer
Äldsta
Senaste Mest omröstade
Inline feedback
Visa alla kommentarer

Relaterade inlägg

Hosta vid bröstsmärta
Första Hjälpen & HLR
Hosta vid bröstsmärta

Det förekommer både kedjebrev och delningar i sociala medier om en typ av självhjälp och att man ska hosta vid bröstsmärta (= vid misstänkt hjärtinfarkt).

Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda
BB & Förlossning
Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda

Det är tragikomiskt att se Göteborgs-Postens slogan ”riktig journalistik gör skillnad” i webbläsarens flik när man går in på deras sida och se artikelserien Naturlig födsel

Dr. Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda
BB & Förlossning
Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda

Under den gångna veckan skriver Doktor Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda i ett nytt inlägg i sin blogg och även på Instagram. Doktor Eva Wiberg-Itzel,

0
Lämna gärna en kommentarx
()
x
Chrille Hedberg logotyp
Chrille Hedberg

Använd gärna detta formulär för att komma i kontakt med mig.

Hej! Vad kul att du är här!

Hemsidan har precis fått sig en rejäl ansiktslyftning! Allt gammalt innehåll sopades och den nya byggdes upp på nytt. Vissa länkar kan därför vara lite knas att funkera, och vissa bloggkategorier saknar innehåll.

Hoppas ändå att du trivs här! Tjoa gärna till om det är något!

Som många andra webbplatser kör jag cookies på denna. Du kan också, frivilligt, välja att använda ett konto från sociala medier för att logga in och kommentera. Du kan när som helst återkalla detta och/eller radera din profil.