Navigation

Bra hemsida – Billig hemsida – Hemsida snabbt

Bra hemsida – Billig hemsida – Hemsida snabbt

Du kommer antagligen tycka att jag är tråkig och gnällig nu, men detta är ett ämne vi allvarligt måste lyfta: Kombinationen av bra – snabbt – billigt fungerar inte. I bästa fall kan du få välja två av dessa tre, men aldrig dessa tre tillsammans!

Bra - snabbt - billigt

Bilden ovan beskriver läget rätt så bra:

Bra + billigt = levereras inte snabbt
Bra + snabbt = sannolikt inte billigt
Billigt + snabbt = fungerar säkert inte jättebra

När det gäller WordPress är det många som också förväntar sig, per automatik, att det ska finnas gratis. Även om mycket faktiskt finns gratis så ingår det i ekvationen.

Gratis + snabbt = knappast något att ha
Gratis + bra = nä, den ska du nog tänka om

En bra hemsida kommer knappast vara billig eller levereras snabbt.
En billig hemsida är sannolikt inte bra och snabbhet kan diskuteras.
Vill du ha en hemsida snabbt är den antagligen inte bra eller direkt billig.

Vad är det du, som kund, köper?

Du kan hitta priser allt från några hundralappar till både fem- och sexsiffriga belopp. Men, med handen på hjärtat nu, vad/hur gör du nu? Tittar du bara på prislappen eller jämför du faktiskt?

Visst är prislappen viktig, men den ska ju också återspegla arbetsinsatsen som krävs.

Tidigare har jag jobbat med fastpris på en grundläggande WordPress-sida; 3 450 kr, ex moms. Ofta har jag fått svaret ”jag har fått billigare pris, men jag ska kolla in din sida mer”. Okej? När vi ändå sitter här och pratar, tycker du inte att det är relevant att fråga vad du får för de pengarna innan du beslutar för att avfärda mig? Ingår exempelvis webbhotell?

Jämför WordPress med en bil

Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om detta; varför du kan jämföra WordPress med en bil.

WordPress-tema: hanterar utseendet. Att likställa med t.ex. aluminiumfälgar, metalliclack, tonade fönster eller spoilers.
WordPress-tillägg: hanterar funktioner. Att likställa med drag, fyrhjulsdrift, vinterdäck, backkamera och mer.

Lägger du, i egenskap av kund, ut en fråga i ett forum där du ”vill ha hjälp med en hemsida” så säger du bokstavligen ”jag vill köpa en bil”.

”Yes!” tänker alla bilförsäljare! Du får erbjudande på en Ferarri, Porsche, Volvo, Volkswagen, Kia och kanske en Skoda. Alla som säljer bilar kommer att nappa – för de vill sälja en bil!

Ställ frågan med ditt behov

Korrekt sätt, enligt mig, att ”få hjälp med en hemsida” är att precisera vad du vill att hemsidan ska kunna göra (och inte).

Flyttar vi över resonemanget till en bil:

  • Jag har fyra barn, bor sju mil utanför Östersund och vi behöver kunna veckohandla.

Min spontana känsla är att det kan vara halvtufft att åka och veckohandla i en Ferarri eller Porsche om man har fyra barn.

  • Familjen tycker om att åka skidor, så vi brukar åka till stugan i Sälen.

Vinterdäck är alltså en bra idé. Kanske också fyrhjulsdrift?

  • På sommaren brukar familjen kajakfiska.

Då är kanske drag en god idé?

Vi vänder detta igen och omsätter det till en hemsida:

”Jag driver ett tjänsteföretag inom <tjänsteverksamhet> och skulle behöva hjälp med en hemsida som presenterar verksamheten, våra anställda och på något sätt låter intresserade kunna kontakta oss. Har vi möjlighet att kunna ta emot bokningar och betalningar online är detta ett stort p

Kravspecifikation för hemsida

Mitt tips: sätt dig ner med papper och penna och skriv ner följande saker:

  • BEHÖVER Detta är sakerna som ska finnas. Funktioner, utseende, hastighet … Vad det än må vara. Det som ska finnas. Det inkluderar kopplingar till t.ex. bokföringsprogram.
  • VILLHÖVER Det här är sakerna som hade varit jäkligt smutt, men inte är ett måste. T.ex. förberedelse för utskick med nyhetsbrev, eller ha en kalender UTAN betalning – men möjlighet att koppla på betalning.

Vill du läsa mer om effektiv kravställning i små organisationer skulle jag föreslå denna artikel!

Jämför priser rättvist

Ska du jämföra äpplen – jämför med andra äpplen. Jämför inte äpplen och päron.

Vad menar jag med det? Jo, om du ber om en offert på ”en bil” och får en offert på en Ferarri och en offert på en Skoda. Tittar du bara på sista raden (det vill säga slutsumman) kommer Ferarrin alltid att gå bort, vilket kanske är dumt om du söker en bil som kör ifrån andra bilar på tävlingsbana…

Sammanfattningsvis handlar det om förväntningar. Jag som leverantör vill kunna motsvara dina förväntningar. Förväntar du dig en Ferarri och jag kommer med en Skoda – då blir du rätt pissed. Förväntar du dig en Skoda och jag kommer med en Ferarri – då blir du också rätt pissed (när du ser fakturan).

Fråga efter det du faktiskt behöver så kommer du lättare hitta de som kan leverera rätt grejor till dig – till rätt priser!

0 0 röster
Article Rating
Prenumerera
Meddela vid
guest
0 Kommentarer
Inline feedback
Visa alla kommentarer

Relaterade inlägg

Hosta vid bröstsmärta
Första Hjälpen & HLR
Hosta vid bröstsmärta

Det förekommer både kedjebrev och delningar i sociala medier om en typ av självhjälp och att man ska hosta vid bröstsmärta (= vid misstänkt hjärtinfarkt).

Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda
BB & Förlossning
Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda

Det är tragikomiskt att se Göteborgs-Postens slogan ”riktig journalistik gör skillnad” i webbläsarens flik när man går in på deras sida och se artikelserien Naturlig födsel

Dr. Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda
BB & Förlossning
Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda

Under den gångna veckan skriver Doktor Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda i ett nytt inlägg i sin blogg och även på Instagram. Doktor Eva Wiberg-Itzel,

0
Lämna gärna en kommentarx
()
x
Chrille Hedberg logotyp
Chrille Hedberg

Använd gärna detta formulär för att komma i kontakt med mig.

Hej! Vad kul att du är här!

Hemsidan har precis fått sig en rejäl ansiktslyftning! Allt gammalt innehåll sopades och den nya byggdes upp på nytt. Vissa länkar kan därför vara lite knas att funkera, och vissa bloggkategorier saknar innehåll.

Hoppas ändå att du trivs här! Tjoa gärna till om det är något!

Som många andra webbplatser kör jag cookies på denna. Du kan också, frivilligt, välja att använda ett konto från sociala medier för att logga in och kommentera. Du kan när som helst återkalla detta och/eller radera din profil.