Bra hemsida – Billig hemsida – Hemsida snabbt
Du kommer antagligen tycka att jag är tråkig och gnällig nu, men detta är ett ämne vi allvarligt måste lyfta: Kombinationen av bra – snabbt – billigt fungerar inte. I bästa fall kan du få välja två av dessa tre, men aldrig dessa tre tillsammans!
Bilden ovan beskriver läget rätt så bra:
Bra + billigt = levereras inte snabbt
Bra + snabbt = sannolikt inte billigt
Billigt + snabbt = fungerar säkert inte jättebra
När det gäller WordPress är det många som också förväntar sig, per automatik, att det ska finnas gratis. Även om mycket faktiskt finns gratis så ingår det i ekvationen.
Gratis + snabbt = knappast något att ha
Gratis + bra = nä, den ska du nog tänka om
En bra hemsida kommer knappast vara billig eller levereras snabbt.
En billig hemsida är sannolikt inte bra och snabbhet kan diskuteras.
Vill du ha en hemsida snabbt är den antagligen inte bra eller direkt billig.
Vad är det du, som kund, köper?
Du kan hitta priser allt från några hundralappar till både fem- och sexsiffriga belopp. Men, med handen på hjärtat nu, vad/hur gör du nu? Tittar du bara på prislappen eller jämför du faktiskt?
Visst är prislappen viktig, men den ska ju också återspegla arbetsinsatsen som krävs.
Tidigare har jag jobbat med fastpris på en grundläggande WordPress-sida; 3 450 kr, ex moms. Ofta har jag fått svaret ”jag har fått billigare pris, men jag ska kolla in din sida mer”. Okej? När vi ändå sitter här och pratar, tycker du inte att det är relevant att fråga vad du får för de pengarna innan du beslutar för att avfärda mig? Ingår exempelvis webbhotell?
Jämför WordPress med en bil
Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om detta; varför du kan jämföra WordPress med en bil.
WordPress-tema: hanterar utseendet. Att likställa med t.ex. aluminiumfälgar, metalliclack, tonade fönster eller spoilers.
WordPress-tillägg: hanterar funktioner. Att likställa med drag, fyrhjulsdrift, vinterdäck, backkamera och mer.
Lägger du, i egenskap av kund, ut en fråga i ett forum där du ”vill ha hjälp med en hemsida” så säger du bokstavligen ”jag vill köpa en bil”.
”Yes!” tänker alla bilförsäljare! Du får erbjudande på en Ferarri, Porsche, Volvo, Volkswagen, Kia och kanske en Skoda. Alla som säljer bilar kommer att nappa – för de vill sälja en bil!
Ställ frågan med ditt behov
Korrekt sätt, enligt mig, att ”få hjälp med en hemsida” är att precisera vad du vill att hemsidan ska kunna göra (och inte).
Flyttar vi över resonemanget till en bil:
- Jag har fyra barn, bor sju mil utanför Östersund och vi behöver kunna veckohandla.
Min spontana känsla är att det kan vara halvtufft att åka och veckohandla i en Ferarri eller Porsche om man har fyra barn.
- Familjen tycker om att åka skidor, så vi brukar åka till stugan i Sälen.
Vinterdäck är alltså en bra idé. Kanske också fyrhjulsdrift?
- På sommaren brukar familjen kajakfiska.
Då är kanske drag en god idé?
Vi vänder detta igen och omsätter det till en hemsida:
”Jag driver ett tjänsteföretag inom <tjänsteverksamhet> och skulle behöva hjälp med en hemsida som presenterar verksamheten, våra anställda och på något sätt låter intresserade kunna kontakta oss. Har vi möjlighet att kunna ta emot bokningar och betalningar online är detta ett stort p
Kravspecifikation för hemsida
Mitt tips: sätt dig ner med papper och penna och skriv ner följande saker:
- BEHÖVER Detta är sakerna som ska finnas. Funktioner, utseende, hastighet … Vad det än må vara. Det som ska finnas. Det inkluderar kopplingar till t.ex. bokföringsprogram.
- VILLHÖVER Det här är sakerna som hade varit jäkligt smutt, men inte är ett måste. T.ex. förberedelse för utskick med nyhetsbrev, eller ha en kalender UTAN betalning – men möjlighet att koppla på betalning.
Vill du läsa mer om effektiv kravställning i små organisationer skulle jag föreslå denna artikel!
Jämför priser rättvist
Ska du jämföra äpplen – jämför med andra äpplen. Jämför inte äpplen och päron.
Vad menar jag med det? Jo, om du ber om en offert på ”en bil” och får en offert på en Ferarri och en offert på en Skoda. Tittar du bara på sista raden (det vill säga slutsumman) kommer Ferarrin alltid att gå bort, vilket kanske är dumt om du söker en bil som kör ifrån andra bilar på tävlingsbana…
Sammanfattningsvis handlar det om förväntningar. Jag som leverantör vill kunna motsvara dina förväntningar. Förväntar du dig en Ferarri och jag kommer med en Skoda – då blir du rätt pissed. Förväntar du dig en Skoda och jag kommer med en Ferarri – då blir du också rätt pissed (när du ser fakturan).
Fråga efter det du faktiskt behöver så kommer du lättare hitta de som kan leverera rätt grejor till dig – till rätt priser!