Navigation

Skillnad mellan WordPress Wix och Squarespace

Vad är det för skillnad mellan WordPress Wix och Squarespace?

I denna artikel kommer jag försöka visa vad det är för skillnad mellan WordPress Wix och Squarespace genom att jämföra dem sida vid sida. Väldigt kort och extremt klumpigt; Wix och Squarespace är alternativ (eller konkurrenter, om man vill) till WordPress.com. Vad skillnaden är mellan WordPress.org och WordPress.com har jag tagit upp i ett tidigare inlägg, så det lägger jag inte så mycket krut på i denna artikel.

Vilken plattform erbjuder vad, hur ser det slutliga priset ut och … ja?

Min hemsida är billig och enkel! Eller?

VÄLDIGT ofta ser jag olika typer av meddelanden i Facebook-grupper där jag är medlem. Jag kommer generalisera frågorna nedan, men måste få besvara dessa för de hänger liksom ihop med det artikeln handlar om:

Jag behöver hjälp med min sida. Jag vill ha funktion x, funktion y och utseendet som är såhär. Tänker att det inte är så svårt för den som kan och nog inte tar mer än en halvtimme.

Okej? Ber du om hjälp eller en offert? Du kan inte utföra uppdraget själv men kan ändå bedöma att det tar en viss tid att göra det? Snälla, försök vara lite mer tydlig i vad det är du vill, och försök inte nedvärdera andra (eller höja dig själv) genom att berätta hur de ska göra jobbet du inte klarar av att göra.

Billigaste och bästa webbshopen?

Det där är två saker som inte hör hemma i samma mening. Antingen får du det billigaste eller så får du det bästa. Vad vill du ha? Kolla omslagsbilden till artikeln Varför kostar det så mycket pengar? så förstår du kanske bättre sammanhanget.

Hur mycket kostar det att sätta upp en webbshop?

Hur djup är en grop? Ska du göra allt själv eller ta in hjälp? Vilken plattform ska den byggas i? Ska du köra webbhotell eller egen server? Hur många produkter är det? Vilket content finns och i vilket format? Vilka funktioner ska sidan ha? … Följdfrågorna är ju oändliga.

Behovsanalysen

Behovsanalys är något de flesta säljare är rätt vana vid att göra. Man försöker intervjua kunden för att förstå kundens behov. I det här fallet är din egen leverantör, så hur gör man en behovsanalys då? Spontant tänker jag att det finns två vägar att gå:

Behovsanalysen – alternativ 1:

Säg att den viktigaste frågan är priset – den slutliga månads- eller årskostnaden måste vara så låg som möjligt. Till guiden Bygga egen hemsida? Installera WordPress! så köpte jag ett konto på ett webbhotell för 135 kr. I det priset så ingick en domän. 135 kronor är alltså det totala priset för webbhotell och domän för de kommande 12 månaderna. Det är riktigt svårt att komma under 11,25 kr/månad (inklusive moms), om inte fullkomligt omöjligt.

Grejen är dock att du behöver göra allt själv. Allt! Så, hur mycket är din tid värd? För sådär 10 år sedan var jag väldigt ideellt engagerad, och fick då höra att en ideell timme var värd 132 kronor. För att återigen ta upp Varför kostar det så mycket pengar? har jag även där avhandlat en timkostnad. Mycket har ju hänt de senaste åren, så jag tänker att vi kan säga att din timkostnad är allt mellan 150 kr och 750 kr.

Givet att du har allt content färdigt, du vet precis hur sidan ska se ut, du vet vad du gör … Alla förhållanden är optimala! Beroende på sidan komplexitet och antalet produkter tycker jag ändå inte det är orimligt att sikta på 30-40 timmars arbete. 40 x 150 = 6 000 kr. 40 x 750 = 30 000 kr.

Därför: Det lägsta kostnaden du kan landa på ligger mellan 6 135 kr och 30 135 kr.

Behovsanalysen – alternativ 2:

Det andra alternativet i behovsanalysen är mer praktiskt. Ta fram papper och penna, sätt dig ner och brainstorma med dig själv, partners, familj, släkt, vänner eller främlingar på ett café: Vad behöver du – vilka funktioner är absoluta måsten för din hemsida/webbshop? Vilka funktioner skulle vara jäkligt smutt att ha, om det är smidigt att lösa? Vilka funktioner känner du är fullkomligt överflödiga och är något som du inte är ett dugg intresserad av att lägga tid eller pengar på?

Du borde landa i en ganska diger lista med Behöver | Villhöver | Ointressant. Det du nu kan fortsätta med är att se över listan och börja fundera på om det är något du kan göra själv. Och, även om du kan – vill du göra det? Alternativet är att du anlitar någon, exempelvis någon som mig, för att göra jobbet åt dig.

Nu har du en ganska vettig lista med frågeställningar du kan ta till en konsult eller lägga upp i olika Facebook-grupper, där du också borde kunna få rätt så rimliga svar tillbaka.

Vad är objektivt och vad är subjektivt?

Många gånger är frågor ställda så att endast subjektiva svar kan ges. För sakens skull reder vi ut objektivt och subjektivt.

Objektiv

Adjektiv

  1. opartisk; saklig; som saknar ställningstagande; neutral
    Antonymer: subjektiv (motsatspar)
  2. (grammatik) som kongruerar med och beskriver satsens direkta objekt (som objektiv predikativ)

I enklare ordalag: det som är objektivt är något som kan mätas, ses av andra eller jämföras.

Subjektiv

Adjektiv

  1. personlig, ensidig, partisk, /med en sanningshalt/ som varierar beroende på vilken person man refererar till
    Vilken färg som är vackrast är ett subjektivt påstående.
    Antonymer: objektiv
    Besläktade ord: subjektivitet
  2. (grammatik) som kongruerar med och beskriver satsens subjekt (som subjektiv predikativ)

I enklare ordalag: en känsla eller upplevelse. Smärta är en känsla som inte kan mätas, ses av andra eller jämföras mot andras. Den är högst individuell. Det som gör ont för mig gör inte ont för någon annan.

Och varför denna lektion i grammatik?

Jo, för frågor av typen ”…bästa tillägget för…” eller ”…lättaste sättet att…” kan inte besvaras objektivt. Du får bara subjektiva svar på vad enskilda faktiskt tycker är det bästa tillägget eller lättaste sättet att utföra något. Det är möjligt att det hjälper dig, men sannolikheten är stor att du får en stor mängd svar att plöja igenom.

Ska du tjäna pengar på din hemsida?

Personligen tycker jag att det är ett par saker som är absoluta måsten om du avser tjäna pengar på/från din hemsida. Det kvittar om det är en webbshop, webbplats med artiklar och affiliatelänkar eller reklam; din tanke är ändå att tjäna pengar från din sida.

Hastigheten

Fråga dig själv om du har råd att sidan ligger nere, är långsam eller har generellt strul? De flesta brukar svara ”nej” på den frågan. Man vill inte att sidan ligger nere, är långsam eller strular. Det ska bara funka!

Då köper du inte ett webbhotell för 135 kr per år! Du får nämligen vad du betalar för. Till att börja med kommer det inte gå fort. Något jag inte tog upp i artikeln Bygga egen hemsida var att webbläsaren hängde sig när jag laddade upp media. Servern är såpass seg att jag fick upp felmeddelandet ”Webbläsarfliken svarar inte. Vill du stänga Chrome?”. Min poäng med artikeln var att visa hur man gör – inte vad som är bäst. Amazon har räknat att 1 sekund extra i laddtid på deras sida skulle kosta $ 1 600 000 000 i förlorad försäljning per år. 1,6 miljarder. Dollar. Per år. Det är $ 51,74 per sekund i förlorad intäkt.

Säkerheten

Hur är det med säkerhetskopior? Vad händer om disken i servern brinner? Kan du återställa själv eller behöver du webbhotellets hjälp? Om du behöver återställa en säkerhetskopia – hur gammal är den?

Säkerhetskopior är ett måste. Det spelar ingen som helst roll om du väljer WordPress, Wix eller Squarespace. Se till att det finns säkerhetskopior!

Anpassningsbart

Oavsett vad du gör för att tjäna pengar via din sida så är ändå intrycket viktigt. Ser hemsidan ut som ett projekt av en högstadieelev anno 1987 så kan det faktiskt kvitta om ditt innehåll är majestätiskt, för ingen kommer vilja eller orka granska det.

Du måste kunna sätta din egen prägel på din sida. Utseende, färger, bilder och funktioner. Du behöver också kunna anpassa din sida utifrån din målgrupp.

När det kommer till webbshoppar är ofta betalsättet något som diskuteras. Jag är av åsikten att det inte finns något generellt bra svar, utan behöver anpassas utifrån kundgruppen:

  • Företag – B2B: brukar generellt inte vara särskilt intresserad av Swish, utan mer faktura och kortbetalning.
  • Privat – B2C: Mer Swish och kort och mindre faktura (beroende på slutbelopp).
  • Stat – B2G: Elektronisk faktura enligt Lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (2018:1277).

Välja WordPress, Wix eller Squarespace?

Förorden har varit ovanligt långa i denna artikel, så nu kommer vi till det som egentligen är intressant. Ska man välja WordPress, Wix eller Squarespace?

Vad är Wix?

Vad är Wix?

Wix marknadsför sig som en hemsidebyggare där du kan ”Designa och bygga egna hemsidor av hög kvalitet. Oavsett om du vill marknadsföra din verksamhet, dela med dig av dina konstnärliga alster, öppna en nätbutik eller börja blogga, har Wix hemsidebyggare allt du behöver.”

Du kan välja utifrån 500 förbyggda och anpassningsbara mallar beroende på din verksamhets nisch.

Wix marknadsför sig som gratis hemsida, men ”gratis” kommer med ett pris; du får nedbantade funktioner och reklam på din sida.

Wix priser hemsida

Även vid det billigaste premiumpaketet för € 4,50 per månad (ca 48 kr/månad) visas annonser på din hemsida. Annonser som du inte kan styra eller ha något tycke om. De finns där – gilla det!

Wix är dock smidigt att jobba med, i och med en dra-och-släpp byggare. Du behöver inte vara något teknikgeni för att kunna bygga något i Wix. Beroende på vilka funktioner du är i behov av kan du dock behöva ha lite djupare fickor …

Wix priser företag och webbshop

För företagare, eller om du vill ha en webbshop, så får du vara beredd att punga upp ännu mer pengar. Det billigaste alternativet går lös på $ 17 per månad (ca 183 kr/månad).

Vad är Squarespace?

Vad är Squarespace?

Squarespaces upplägg skiljer sig något från Wix. Här har du mindre, mer, mest och ännu mer mest … Du skalar helt enkelt utifrån vad du behöver. Behöver du inte webbshop så går du på ett längre avtal. Du har fortfarande möjlighet att välja och anpassa utseende utifrån mallar. Samma upplägg som Wix med dra och släpp-byggare och en tanke på enkelhet för den som tycker teknik är besvärligt. Fortfarande krävs dock att du puttar in en hel del arbete själv.

Priser Squarespace

Kostnadsmässigt får du räkna med att putta upp mellan $ 14/månad (ca 133 kr/månad) till $ 49/månad (ca 465 kr/månad).

Observera att dessa priser gäller vid en helårsfaktura (betala ett år åt gången). Vill du betala månatligen får du räkna med att betala omkring 30% mer (ca 180 kr — 615 kr / månad).

Vad är WordPress?

Vad är WordPress?

WordPress är ett verktyg som är gratis att ladda ner, använda och anpassa efter eget behov. Du kan hitta utökningar (=tillägg) som är gratis att ladda ner och använda, även teman för att anpasa och justera utseendet av din webbplats.

Kostnaden för att utöka med en webbshop är 0 kr (noll kronor).

WordPress kräver dock att du har en del teknisk erfarenhet och kunskap om du ska pula på för dig själv. Men såväl Wix som Squarespace kräver också detta. Inlärningskurvan hos WordPress är dock relativt hög, så du kommer snabbt att lära dig och kunna komma igång.

Eftersom WordPress och WooCommerce  (webbshop för WooCommerce) är gratis att ladda ner och använda så är de enda kostnaderna för webbhotell och domän.

Tidigare har vi fastställt att vi kan skaffa webbhotell och domän för 108 kr (exkl. moms, 135 kr inkl. moms – ovanstånde priser för Wix och Squarespace är exkl. moms, därför är det inte mer än rätt att redovisa kostnader för WordPress exkl. moms).

De främst rekommenderade webbhotellen när man frågar runt i olika Facebook-grupper är Oderland och BeeByte.

Hos Oderland ligger det billigaste paketet på 185 kr/månad vid helårsfakturering. Bäst egenskaper får du dock vid Premium-konto (369 kr/månad), där du kan bl.a. kan skala upp prestandan utifrån ditt behov. Dessutom är det Premium-modellen som Oderland rekommenderar att man kör om man t.ex. ska ha en webbshop.

Hur jämför man skillnad mellan WordPress, Wix och Squarespace

Eftersom Wix och Squarespace är färdiga lösningar (webbhotell + plattform i ett), vilket WordPress inte är, så är det svårt att jämföra. Ska vi jämföra äpplen ska vi göra det mot andra äpplen och inte mot päron, eller hur?

WordPress

Att ladda ner och använda WordPress, och dess fulla funktioner, är gratis. Du kan dock inte bara ladda ner WordPress och köra igång. Du MÅSTE ha ett webbhotell och en domän, eller vända dig till WordPress.com - som kostar pengar.​

Kostnad: Från 0 kr.

Wix

Handen på hjärtat så har Wix gratisfunktioner, ja. De innehåller reklam och är rejält nedbantade jämfört med vad du får när du köper Wix - men Wix erbjuder trots allt kostnadsfria prylar!

Kostnad: Från 0 kr.

Squarespace

Att komma igång med Squarespace kostar dig som minst ca 135 kr x 12 (1 620 kr) ex moms. Du är fortfarande begränsad i vad du kan göra.

Kostnad: Från 135 kr.

Prisjämförelse av WordPress, Wix och Squarespace

Det är ju, som sagt, svårt att ställa dessa tre mot varandra. Ska vi jämföra äpplen så ska vi jämföra det mot andra äpplen.

I nedanstående kalkyl har jag utgått från ett företag med webbshop som betalar årsvis och för WordPress används Oderland som webbhotell:

Squarespace

Beräknad årskostnad:

3 072 kr.

Wix

Beräknad årskostnad:

3 360 kr.

WordPress

Beräknad årskostnad:

4 428 kr.

Prisjämförelsen är fortfarande inte schysst, eftersom t.ex. Squarespace har ett max på 30 minuter video, en transaktionsavgift per överföring, inte har stöd för kundregistreringar och inte har någon vettig integration för analys.

Wix å sin sida har en begränsning på 100 överföringar/månad (avseende automatisk moms) och har ett max på 250 produkter för dropshipping (/direktleveranser).

WordPress har till viss del denna begränsning också, men ändå inte. Den stora kostnaden, ovan, består i webbhotell. Här kan jag också hjälpa dig med exempelvis webbhotell, egen server, eller licenser via partners.

Sammanfattning

Att se skillnad mellan WordPress, Wix och Squarespace är lite som att skilja mellan sparkcykel, spårvagn och jumbojet. Ja – alla tre kan utföra jobbet du efterfrågar, men de gör det på olika sätt och till olika kostnader.

Det finns därför inget enkelt svar på vilket du borde välja.

När jag hjälper en kund med ett projekt så tittar jag sällan på idag utan var du är om ett år. Tanken är väl ändå att du skall växa, bli större, få fler kunder, fler förfrågningar och bli mer intressant inom din genre? 

Om du vill så hjälper jag dig att ta fram verktyg för att växa i kostymen i den takt du behöver. 

0 0 röster
Article Rating
Prenumerera
Meddela vid
guest
0 Kommentarer
Äldsta
Senaste Mest omröstade
Inline feedback
Visa alla kommentarer

Relaterade inlägg

Hosta vid bröstsmärta
Första Hjälpen & HLR
Hosta vid bröstsmärta

Det förekommer både kedjebrev och delningar i sociala medier om en typ av självhjälp och att man ska hosta vid bröstsmärta (= vid misstänkt hjärtinfarkt).

Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda
BB & Förlossning
Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda

Det är tragikomiskt att se Göteborgs-Postens slogan ”riktig journalistik gör skillnad” i webbläsarens flik när man går in på deras sida och se artikelserien Naturlig födsel

Dr. Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda
BB & Förlossning
Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda

Under den gångna veckan skriver Doktor Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda i ett nytt inlägg i sin blogg och även på Instagram. Doktor Eva Wiberg-Itzel,

0
Lämna gärna en kommentarx
()
x
Chrille Hedberg logotyp
Chrille Hedberg

Använd gärna detta formulär för att komma i kontakt med mig.

Hej! Vad kul att du är här!

Hemsidan har precis fått sig en rejäl ansiktslyftning! Allt gammalt innehåll sopades och den nya byggdes upp på nytt. Vissa länkar kan därför vara lite knas att funkera, och vissa bloggkategorier saknar innehåll.

Hoppas ändå att du trivs här! Tjoa gärna till om det är något!

Som många andra webbplatser kör jag cookies på denna. Du kan också, frivilligt, välja att använda ett konto från sociala medier för att logga in och kommentera. Du kan när som helst återkalla detta och/eller radera din profil.