Trasigt WordPress
Vad gör man med ett trasigt WordPress, när det slutar fungera, eller ger konstiga felmeddelanden. I de allra flesta fallen beror detta på att ett tema eller tillägg inte är uppdaterat.
Många som är kunder hos webbhotellet one.com möttes nyligen av liknande vy när de besökte sin egen sida:
Det har ju, naturligtvis, orsakat rätt mycket panik hos folk! Den största boven till att just kunder hos one.com haft problem är att man har uppgraderat till PHP 8.0. Tyvärr verkar det som man varit lite ivriga i detta och har helt uppenbarligen inte kommunicerat tydligt om att detta sker utan bara kört på. Hemsidor som då har lite äldre kod i sig kanske inte leker snällt ihop med PHP 8.0, med felmeddelandet ovan som resultat.
Din hemsida och all din data finns dock kvar! Det du behöver göra är att ändra PHP-version.
- Logga in på din Kontrollpanel hos one.com.
- Gå till Avancerade Inställningar och klicka på PHP- och databasinställningar.
- Bläddra ner en bit på sidan tills du ser Uppdatera PHP-version.
- Välj PHP 7.4 och klicka sedan på Uppdatera.
Testa därefter att ladda om din WordPress-sida. Vilket förhoppningsvis bör fungera.
Ditt nästa steg, när sidan nu fungerar, är att se till att du har 1) en säkerhetskopia, 2) en uppdaterad version av WordPress, samt 3) senaste versionerna av ditt tema och dina tillägg!
Felsökning i WordPress
När det gäller webbhotell är one.com sällan omtyckta av användare i grupper som WordPress Sverige på Facebook. Även jag avråder starkt från one.com som webbhotell. För en tid sedan skrev jag ett blogginlägg som jämförde olika webbhotell. Detta inlägg kommer under våren att komma ut i en ny tappning.
Men, ibland blir det ju även lite andra fel med WordPress. Och felen kan se lite annorlunda ut:
Detta fel kan visas i webbläsaren, och administratören för webbplatsen kan få ett mail med ”Din webbplats har råkat ut för ett kritiskt fel”. Ingen fara på taket, och inga tomtar på loftet. Högst sannolikt är det ett tillägg som av någon anledning fått lite knas och behöver inaktiveras. Men eftersom det inte går att logga in i backend – administratörsdelen – av WordPress så får vi vara lite kreativa. Detta är också en grundläggande felsökning i WordPress: fungerar sidan utan tillägg är något av tilläggen boven!
- Få åtkomst till dina filer
- Alla webbhotell har oftast någon typ av filhanterare eller File Manager. På bilden ovan ser du filhanteraren i cPanel.
- Du kan också logga in via FTP. Det kräver ett program, samt användarnamn, lösenord och adressen till servern. Denna information borde du fått i samband med att du tecknade webbhotellet. Har du inte det – använd webbhotellets filhanterare. 🙂
- I många fall får man börja med att navigera till mappen public_html. Alla filer som ligger i denna mapp har åtkomst från Internet. Sedan går du till mappen wp-content och går in i mappen plugins.
- Byt sedan namn på mapparna för tilläggen, en i taget, och testa ladda om webbplatsen efter varje. När webbplatsen börjar fungera var det senaste tillägget du inaktiverade det som var knasigt. Återaktivera de andra och logga in.
I det här fallet har jag behållit hela tilläggets namn och bara satt in siffran ”2” först. Det är tillräckligt för att mappen ska ha ett annat namn och WordPress inte längre laddar just det tillägget. För att återaktivera tillägget tar du helt enkelt bort siffran ”2” igen. Du kan också behöva aktivera tillägget i backend också.