Det är väldigt lätt inom försäljning att glömma bort sina befintliga kunder. Man svarar i telefonen, svarar på inkommande e-post och pungar ut mängder av pengar för att göra reklam för verksamheten.
Du kommer göra dig själv en stor tjänst om du redan från början har någon typ av enklare affärssystem eller CRM (Customer Relationship Management) för att ha koll på dina offerter, order – och kunder.
Excel är inte ett CRM!
Jag skriver det i stora bokstäver för att fler ska ta till sig av detta! Excel är inte ett sätt att föra register över sina kunder! Det är inte ett CRM!
Excel är ett sätt att behandla data, ofta numerisk (siffror), göra beräkningar och exempelvis ta fram diagam. Punkt!
Gratis är gott, absolut – men det finns också CRM som är gratis. Kolla till exempel på HubSpot.
Vårda befintliga kunder
Det jag hur som helst ville komma till, med hela CRM-utlägget, är att du kan spara pengar på reklam bara genom att lyfta luren och höra av dig till befintliga kunder. När du har ett CRM så har du en lista med kontakter och kunder du på ett eller annat sätt redan jobbar med. Lyft luren, skicka ett mail – hör av dig! Det är faktiskt helt okej att höra av sig till kunder utan att vilja ha något tillbaka.
”Tjenare Pelle/Anna/Ahmed! Det var ett tag sedan vi hördes av. Jag ville egentligen bara ringa och kolla läget med dig.”
Potentiella klienter
Nya projekt eller uppdrag är naturligtvis fantastiska och de ger dig chansen att arbeta med nya människor. Underskatta dock inte värdet av befintliga kunder eller tidigare kunder som fortfarande kan ha ett visst behov av dina tjänster eller produkter.
Marknadsföring kan ta väldigt mycket tid, och pengar, i anspråk. Det kan också kännas frustrerande om du gör ditt bästa för att göra reklam för dina produkter eller tjänster men inte får något gehör.
Även om du får uppdrag, kanske de bara varar under en kort tid, vilket innebär att du fortfarande måste fortsätta leta jobb medan du arbetar med dina nuvarande uppdrag. Det här blir snabbt en knepig jonglering om du inte är organiserad.
Nöjda kunder är din bästa marknadsförare
Som tidigare konstaterat gör många företagare misstaget att fokusera på potentiella kunder (leads) så mycket att de glömmer bort, och försummar, sina befintliga kunder och tidigare kunder. Tidigare kunder som är nöjda är dina bästa resurser för att kunna sprida t.ex. rekommendationer. Var inte blyg för att be om ett omdöme eller referens till ditt arbete.
Nuvarande kunder
När det gäller befintliga kunder måste du kunna imponera genom att vara professionell, ha god kvalitet, hög effektivitet och/eller service. Att göra ditt bästa arbete även under snäva deadlines är lite vad att vara en bra frilansare handlar om. Kommunicera tydligt, var vänlig men respektfull, och du kommer ha löpande kunder som verkligen uppskattar det du gör.
Tidigare kunder
Pareto-principen säger att 80% av din verksamhet kommer från 20% av dina kunder. Det är lättare att övertyga någon om ditt värde när de redan har använt dina tjänster eller produkter – under förutsättning att du har gjort ett bra jobb och levererat kvalitet – än att försöka övertyga totalt främlingar att ge dig ett försök.
Återigen – ett CRM är bra
Man kan hålla det småskaligt och enkelt, eller välja något som är overkill i början men som det finns utrymme att växa i.
I dagsläget är tiden för program som du installerar i dator helt förbi! SaaS (Software As A Service) lösningar växer på träd! Systemen har oftast åtkomst via en vanlig webbläsare så du behöver inga specialprogram. De är också oftast anpassade för mobila enheter, så du kan använda en surfplatta eller mobiltelefon och fortsätta göra exakt samma jobb fast du är mobil. Många system har också egna appar. Har de inte appar så är oftast webbsidan mobilanpassad.
Mitt tips till dig som söker ett system är att börja med papper och penna; sätt dig ner och skriv en lista med vad du verkligen behöver (must have) och vad du villhöver (vill ha och kanske behöver, eller nice to have). När du söker runt bland system kommer du att se många olika funktioner, då kan du uppdatera listan med vad som inte är relevant för dig.
Ett system jag själv jobbat med är Odoo, som är open-source och väldigt kraftfullt!
Din portfölj
Arbetar med många kunder kan det vara lätt att glömma att uppdatera din portfölj för att visa upp ditt arbete, men det kommer att vara precis vad potentiella kunder vill se. Förutom detta bör du i din portfölj ha all din kontaktinformation och kanske också länkar till dina exempel på det arbete du tillhandahåller – som artiklar, webbdesign, dina produkter i drift/användning hos slutkund och så vidare.
Varje objekt bör ha en titel och en länk till det så att de kan se vad du har att erbjuda.
Marknadsföring via e-post
Ett av de enklaste sätten att hålla kontakten med såväl tidigare, nuvarande och potentiella kunder är att ha någon typ av marknadsföring via e-post. En tjänst som AWeber eller MailerLite låter dig skapa upp segmenterade listor så du bör inte ha några problem med att kunna olika listor för att uppdatera olika typer av kundgrupper.
Det du behöver tänka på är GDPR, vilket främst innebär att dina kunder i förväg måste ha samtyckt till att finnas i en lista med utskick. Du kan alltså inte helt enkelt bara lägga till e-postadresser och börja maila…
För tidigare och nuvarande kunder skulle du kunna skicka ut ett nyhetsbrev en gång i månaden med nischrelaterat innehåll och t.ex. nya produkter eller tjänster du har lagt till i ditt företag. Försök göra mailen personliga och få kunderna att förstå att de är speciella för dig (vilket de självklart är)! Överväg ett eventuellt erbjudande eller en rabatt, eller varför kanske inte ett speciellt paket av tjänster eller produkter som passar just dem?
Jobbar du exempelvis som virtuell assistent med specialisering på WordPress kan du överväga att erbjuda ett specialpaket där dels dina tjänster ingår, men också exemelvis två-tre SEO-optimerade artiklar för deras företag.
När det gäller potentiella kunder borde ditt fokus vara att få med dem i din lista, kanske först och främst genom att erbjuda dem användbara gratisgrejor relaterat till din verksamhet.
Det kan vara en bra-att-ha checklista, en lathund för något eller något annat som visar att du kan din grej men har så mycket mer att erbjuda, och kan hjälpa kunder att arbeta smartare – inte hårdare.
Du kan också läsa mer om vad du behöver tänka på när du skapar en e-post funnel.
Kort och gott: vårda dina nuvarande och tidigare relationer! Glöm inte bort dem. Förutom att ge dem förtjänt respekt så kan du också spara in värdefull tid som du inte behöver lägga på marknadsföring.