Navigation

4 korta tips för en bra e-post funnel

Om du känner dig färdig med grunderna för din kampanj och är redo att börja generera lite passiv inkomst är det bra att fortsätta med exempelvis en e-post funnel.

Vad är en e-post funnel?

En funnel, eller tratt, är ett sätt att beskriva eller med verktyg kunna illustrera din kuds resa tillsammans med dig.

Det börjar vid det tidiga stadiet när någon hör om ditt företag eller din webbsida till att de faktiskt köper något från dig.

En funnel kartlägger kort och gott vägen till konvertering!

Med analys hjälper en tratt dig veta vad som behöver göras för att förändra, förbättra eller göra något annorlunda när en lead befinner sig i ett visst steg. Får du koll på detta kan du sannolikt öka din försäljning och bygga ett starkare varumärke.

Verktyg för e-post funnel

De flesta brukar använda MailChimp av någon anledning. Jag skulle istället vilja rekommendera antingen AWeber eller MailerLite. Om du befinner dig i Sverige eller Norden bör du definitivt ta en titt på MailerLite!

Din e-post funnel är en viktig faktor för att kunna skapa en passiv inkomst, så lägg lite tid på att konfigurera den ordentligt! Några användbara tips och tricks för att skapa en bra funnel:

Tips och tricks

  • Ge något som tack!
    Denna gåva brukar också kallas för opt-in-gåva. Och se till att hålla ditt löfte! Lovar du en kostnadsfri e-bok – ge bort en kostnadsfri e-bok! Lovar du en videokurs – ge kunden en videokurs!

    Om du, efter att kunden registrerat sig, begär ytterligare saker innan kunden faktiskt får det utlovade så finns en hög risk att kunden tröttnar och istället ger upp.

  • Sprid ut din e-post.
    Alla vill ha mer pengar. Det är ett ganska enkelt faktum. Ju mer påstridig du är, eller är pushig, finns risken att du istället skrämmer bort kunden.

    Det är ingen brådska med att komma fram till en försäljning, så spamma för guds skull inte folk varje dag! Det finns en tumregel som säger att en person måste se en annons sju gånger innan man minns den. Med detta sagt bör du fokusera på att tillhandahålla värde och information långsamt under en period på några veckor innan du börjar marknadsföra dina produkter.

  • Fokusera på värde.
    Eftersom vi pratar om bra värde, kom alltid ihåg att du kommer att få betalt i proportion till mängden värde du ger dina kunder. Så i dina första utskick bör du lägga betoning på värdet just du ger dina kunder. När de har känt in din mojo och ser nyttan i dina gratisprylar kommer dina betalda grejer att bli ännu bättre!
  • Vad är vinsten med att köpa?
    Det är en rimlig frågeställning hos kunden som sker helt automatiskt. ”Men, det här är ju mycket bättre än det jag köper hos …”

    När du slutligen tillhandahållit tillräckligt med värde kommer en försäljning av sig själv.

    Se till att din reklam fokuserar på fördelarna med din produkt och hur den kan lösa dina kunders problem! Du kan jämföra dina produkter mot andra, renommerade märken – men snacka inte skit om konkurrenter/andra märken

    Det är dålig stil och det kommer sannolikt ge kunden en dålig uppfattning av dig, och du kommer få sota för det i det långa loppet. Spela schysst!

Kom ihåg att det inte finns några genvägar till framgång, fokusera på att ge mervärde för kunden och du då är du en riktigt bra bit på väg.

Fler resurser

ConvertKit har en mer djupdykande artikel i hur e-post funnel fungerar, den är dock på engelska (som så mycket annat). 

Kommentera gärna nedan om du har något bra verktyg eller artikel för att förbättra sin e-post funnel som du skulle vilja tipsa om!

0 0 röster
Article Rating
Prenumerera
Meddela vid
guest
1 Kommentar
Äldsta
Senaste Mest omröstade
Inline feedback
Visa alla kommentarer

Relaterade inlägg

Hosta vid bröstsmärta
Första Hjälpen & HLR
Hosta vid bröstsmärta

Det förekommer både kedjebrev och delningar i sociala medier om en typ av självhjälp och att man ska hosta vid bröstsmärta (= vid misstänkt hjärtinfarkt).

Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda
BB & Förlossning
Göteborgs-Postens korståg mot BB Gårda

Det är tragikomiskt att se Göteborgs-Postens slogan ”riktig journalistik gör skillnad” i webbläsarens flik när man går in på deras sida och se artikelserien Naturlig födsel

Dr. Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda
BB & Förlossning
Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda

Under den gångna veckan skriver Doktor Eva Wiberg-Itzel om BB Gårda i ett nytt inlägg i sin blogg och även på Instagram. Doktor Eva Wiberg-Itzel,

1
0
Lämna gärna en kommentarx
()
x
Chrille Hedberg logotyp
Chrille Hedberg

Använd gärna detta formulär för att komma i kontakt med mig.

Hej! Vad kul att du är här!

Hemsidan har precis fått sig en rejäl ansiktslyftning! Allt gammalt innehåll sopades och den nya byggdes upp på nytt. Vissa länkar kan därför vara lite knas att funkera, och vissa bloggkategorier saknar innehåll.

Hoppas ändå att du trivs här! Tjoa gärna till om det är något!

Som många andra webbplatser kör jag cookies på denna. Du kan också, frivilligt, välja att använda ett konto från sociala medier för att logga in och kommentera. Du kan när som helst återkalla detta och/eller radera din profil.