Vad finns det för affärssystem för småföretagare?
Det är inte lätt att välja affärssystem för småföretagare för, med handen på hjärtat, de är enormt många! Vi har gått igenom ett helt gäng med affärssystem för att bygga denna lista, och hittat några superbra affärssystem för småföretagare. Dessutom har vi hittat gratis affärssystem och gratis bokföringsprogram.
Nu blir du kanske skeptisk och tänker ”varför är det gratis – då kan det inte vara bra?”, vilket är ett ganska sunt resonemang. Anledningen till att just dessa är gratis är att någon är open-source men majoriteten erbjuder tilläggsfunktioner och tilläggstjänster som kostar. Grunden är dock helt gratis, och den klarar man sig väldigt bra på som liten eller nystartad.
Notera att denna lista inte på något sätt är komplett, och det kan ha hänt skillnaden från att den skrevs till nu när du läser den. Är du nyfiken på att prata Odoo är det ett system vi kan!
Vad är ett affärssystem?
Enligt Wikipedia är definitionen:
Ett affärssystem är ett programpaket med integrerade IT-system för att ta hand om ett företags informationshantering och tillgodose ett företags behov av styrning och administration. En definition är "standardiserat verksamhetsövergripande systemstöd". Ett annat ord för affärssystem är det mer internationellt gångbara ERP, Enterprise Resource Planning.
Affärssystem är uppbyggda i moduler som kan ha stöd för redovisning, order- och lagerbehandling, reskontror, produktionsplanering, projektplanering, resursplanering, inköp, tidredovisning och personaladministration och är vanligen kopplade till en gemensam databas som är uppbyggd av flera olika tabeller där data lagras. Funktionaliteten anpassas till företaget genom inställning av olika parametrar i de olika modulerna. På grund av dess komplexitet kompletteras affärssystem ofta med kringsystem för lättare åtkomst till data, till exempel budget- rapporterings- och analyssystem.
Andra typer av system
CRM – Customer Relationship Management
SCM – Supply Chain Management
MES – Manufacturing Execution System
LIMS – Laboratory Information Management System
PDM – Product Data Management
PAS – Policy Administration System
OMS – Order Management System
Inte helt ovanligt är att ett affärssystem – ett ERP – även innehåller CRM, SCM eller MES som en modul.
Gratis affärssystem och bokföringsprogram
Jodå, det finns faktiskt gratis affärssystem och gratis bokföringsprogram utan att det finns någon större hake. Ofta erbjuds användarna att köpa till tjänster om det behövs, men systemen är helt kostnadsfria.
Odoo
Odoo är en uppsättning verktyg bestående av bl.a. CRM, OMS, tillverkning, fakturering och projekt-hantering. Det släpptes första gången år 2005 och finns i två utföranden: Community (open-source, det vill säga är ett gratis affärssystem) och Enterprise (utökade funktioner men mot prislapp).
Då Odoo är en av mina personliga favoriter kommer vi återkomma till detta i andra inlägg!
Dolibarr
Dolibar är ett utmärkt verktyg för småföretagare inom alla branscher, kranske främst om du jobbar med försäljning, prospektering, projekt eller entreprenad. Dolibarr är helt open-source (gratis affärssystem att ladda ner att använda), men kan utökas till appar för att ge andra, fler avancerade versioner. Dock får man väldigt mycket redan från start!
Bokio
Bokio har varit ett gratis bokföringsprogram där du kan ta betalt av dina kunder, betala leverantörer, hantera löner och bokföra.
Sedan hösten 2023 har Bokio fått en årlig prislapp, och det har rapporterats om tämligen bristande kundservice. Kombinationen av dessa två har lett till att många kunder skrivit på bl.a. Facebook att de nu hoppar av det sjunkande skeppet.
En stor fördel med Bokio är dock att du automatiskt får ett bankgironummer och Mastercard-kort kopplat till ditt konto i Bokio, vilket underlättar företagsekonomin och all bokföring enormt!
Dooer
I Dooer kan du hantera bokföring, fakturering och lön på ett och samma ställe. Du behöver dock ha ett aktiebolag (AB) för att kunna använda Dooer. Det fungerar alltså inte för handelsbolag eller enskild firma.
Genom Dooer kan du också få hjälp av en redovisningsfirma om du känner att något blir övermäktigt.
Kapitas
I Kapitas har man fokuserat mer på bokföring och rapporter. I gratisversionen ingår en användare och du kan ha alla företagsformer.
Plus-versionen kostar 59 kr/månad och där ingår, förutom fler användare, automatiska funktioner och utökade analyser.
Visbok
Visbok har en mycket bra och tydlig översikt med en att göra-lista. Du kan också sköta din fakturering, löneadministration, bokföring och leverantörsfakturor. En annan fin funktion Visbok har är autogenerering av månatliga fakturor.
Behöver du extra hjälp finns detta att tillgå från endast
19 kr/månad.
Zervant
I Zervant kan du sköta fakturering från dator eller mobil. App finns för både Android och Apple. I gratisversionen är man rätt begränsad, t.ex. med maximalt 5 kunder. Det kan dock räcka om man är liten eller precis startat upp.
Den vettigaste planen kostar 180 kr/månad och innehåller då många smaskika funktioner som t.ex. att omvandla en tidrapport till en faktura.
Affärssystem för småföretagare
Utbudet av affärssystem är helt enormt! Nedan listas ett urval av vanligt förekommande affärssystem i Sverige. Tänk på att vissa affärssystem för småföretagare kan vara lite nischad, t.ex. mot tillverkande industri. Ofta får du också mycket mer än vad du vill ha och behöver, men ta med i beräkningen att du ska växa – det är väl därför du investerar pengar och tid i ett nytt system?
Björn Lundén
En mycket omfattande och komplett ERP som också har bokföring och fakturering från dator och app. Kan branschanpassas, skalas och anpassas helt utifrån ditt företags storlek, verksamhet och behov.
Microsoft Dynamics 365
Många organisationer jobbar redan i Microsofts mjukvara. Dynamics 365 bygger vidare på Office 365 och låter dig jobba med försäljning, marknadsföring, service, ekonomi, SCM, HR och mycket mer!
Fortnox
Fortnox är ett helt molnbaserat ERP
Visma affärssystem
Visma kallades också tidigare för Visma SPCS.